Буддизмдеги жерге берүү жөрөлгөлөрү – бул маркум менен татыктуу коштошуу жана анын жаңы жашоого же нирванага өтүүсүнө даярдыкты камсыз кылган жөрөлгөлөрдүн жыйындысы. Буддизмдин терең философиялык негизи болгондуктан, бул каадалар маркумдун жанын акыркы жолунда колдоого багытталган.

Өлүм алдындагы даярдык

Маркум өлүм алдында турганда, анын жанына лама – буддисттик руханий устат чакырылат. Анын милдети – маркумду коркуудан арылтып, болочокко тынчтыкта өтүүсүнө жардам берүү жана жанды тынчтык жолуна узатуу. Буддизмде күнөөлөрдү моюнга алуу деген түшүнүк жок, ошондуктан лама маркумду акыркы тынчтыкка жана рухий жыргалга даярдайт.

Эмбрион позасында узатуу

Илгери буддизмде маркумду эмбрион позасына жаткырып узатуу салты болгон, бул жашоо циклине кайтууну символдогон. Бирок, учурда бул салт аз колдонулат, андан көрө, адамга тынчтык жана жайлуулук камсыз кылуу маанилүү.

Өлгөндөн кийинки алты дүйнө

Буддисттик космология боюнча, маркумдун жаны алты дүйнөнүн биринде кайра жаралууга тийиш: кудайлар дүйнөсү, жарым кудайлар дүйнөсү, адамдар дүйнөсү, жаныбарлар дүйнөсү, жарым жиндер жана жиндер дүйнөсү. Жан кайсы дүйнөгө өтөөрү адамдын кармасына байланыштуу. Жашоодогу жакшы иштерди чогулткан адам жогорку дүйнөлөрдө кайра жаралат, жаман иштердин кармасы болсо төмөнкү дүйнөлөргө алып келет. Буддизмдин башкы максаты – сансаранын айлампасын үзүп, нирванага жетүү.

Сансарадан нирванага өтүү

Буддизмде жашоо айлампасын толук басып өткөн жан нирванага, толук тынчтыкка жана азаптардан кутулууга жетет. Бул ар бир буддисттин башкы максаты жана ал рухий агартуучу жана жашоого байлануудан арылуу менен гана жетишилет.

Денени даярдоо

Маркумдун денеси өлүмдөн кийин үч күн тыныгат, бул анын кайтыш болгонун тактоо жана жанга дене менен коштошууга убакыт берүү үчүн керек. Бул учурда, үйдүн кире беришине ак ленталар илинет, алар тазалыкты жана айкөлдүктү символдоштурат жана зыяратка келгендерге багыт көрсөтөт.

Суу церемониясы

Японияда суу церемониясы деген салт бар, анда маркумдун эриндери суудан нымдалат. Бул тазалануунун жана коштошуунун символу катары каралат.

Үчүнчү күнү жерге берүү

Буддисттерде маркумду үчүнчү күнү жерге берүү салты бар. Жерге берүү алдынан жаназа окуу жана табыттын жанында түнкү сактоо жөрөлгөлөрү өткөрүлөт.

Омовение

Маркумдун денеси ысык суу менен жууп, спирт менен сүртүлөт. Көздөрүн тигип, табигый тешиктерин ваталар менен жаап коюшат. Бул атайын буянчи деп аталган адам тарабынан аткарылат.

Ак жерге берүү кийимдери

Маркумду кара же ак түстөгү жөнөкөй кийимге оройт. Аялдар үчүн кимоно же көйнөк, эркектер үчүн костюм тандайт, ал эми кийимде кооздуктар болбошу керек.

Отпевание

Буддизмде жаназа окуу маркумдун үйүндө өткөрүлөт, анткени денени храмга алып баруу салты жок. Лама сыйынуу окуйт, ал эми жакындары жыйналышка катыша алат.

Табытка жайгаштыруу

Маркумду ак шейшепке ороп, колдорун сыйынуу позасында коюп, жүзүн ак кездеме менен жабышат.

Жерге берүү түрлөрү

Буддисттер денени төмөнкү төрт элементтин бирине берүү керек деп эсептешет:

  • Жер – салттуу көмүү;
  • От – кремация, азыр кеңири таралган;
  • Аба – Тибеттеги «асманга берүү» салты;
  • Суу – кээде жээкке жакын буддисттик жамааттарда кездешет.

Кремалоо

Кремация бардык жөрөлгөлөрдү сактоо менен жүргүзүлөт. Маркумдун күмү урнага салынып, атайын орунга же колумбарийге коюлушу мүмкүн.

Эскерүү күндөрү

Буддисттерде өлүмдөн кийин 7, 14, 21, 28, 35 жана 49 күндөрдө эскерүү жөрөлгөлөрү өткөрүлөт. Бул күндөрдө жан ар кандай сыноолордон өтөт деп ишенишет, бул анын ийгиликтүү кайра жаралуусуна жардам берет.

Траур

Буддисттик траур 49 күнгө чейин созулушу мүмкүн. Бул мезгилде маркумдун жакындары тынчтыкта болуп, көңүл ачпоого жана траур кийимдерин кийүүгө тийиш.

Буддисттик жерге берүү – бул тынч жана терең рухий жөрөлгө, анын максаты – маркумдун жанынын тынчтыгын табуусуна жана жаңы жашоого даярданышына жардам берүү же нирванага жетүүсүнө шарт түзүү.